شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

سلامتی ایران

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

جگر مرغ مفید یا مضر؟!

جگر مرغ یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی است که سرشار از پروتئین و آهن بوده و درمانی بسیاری از بیماریهاست.ولی با عدم رعایت قوانین بهداشتی به یکی از غذاهای مضر برای بدن تبدیل شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک؛ جگر مرغ نیز مانند گوشت علاوه بر این که دارای حجم بالایی از پروتئین است و در روند خونسازی نقش مهمی ایفا می کند. سنگدان مرغ هم حاوی مقادیری بالا از پروتئین است و از سوی دیگر دارای آنزیم هایی است که سنگهای کلیوی را می شکند و در واقع از خواص درمانی برخوردار است. البته اگر در پرورش مرغ ها از مواد هورمونی استفاده شود نه تنها مصرف جگر سودی ندارد بلکه بسیار مضر هم خواهد بود. هورمون به عنوان یک ماده مضر ممکن است در جگر مرغ تجمع پیدا کند و مصرف آن را برای افراد مضر سازد.

نکاتی در مورد جگر مرغمتاسفانه، در بسیاری از مرغداری های صنعتی، دوره های منع مصرف گوشت بعد از تجویز داروهای مختلفی مانند آنتی بیوتیک ها، رعایت نمی شود. به عبارت ساده تر، مثلا زمانی که به مرغ ها، آنتی بیوتیک می دهند، باید حدود 5 تا 14 روز از کشتار مرغ، خودداری شود. مساله ای که در موارد زیادی، رعایت نمی شود.
نظارت بر این کار، برعهده مسئولان دامپزشکی و خود مرغداری هاست. مرغدار هم تا روزها و ساعت های آخر به مرغ ها، آنتی بیوتیک می دهد. البته گوشت مرغ، کمتر تحت تاثیر این دارو (آنتی بیوتیک ها) قرار می گیرد و بیشتر آنتی بیوتیک ها در جگر و کلیه های مرغ تجمع پیدا می کنند. با این حساب، اگر از نحوه پرورش مرغ آگاهی ندارید، نباید جگر آن را مصرف کنید تا سلامتتان با خوردن جگر مرغ سرشار از آنتی بیوتیک به خطر نیفتد.
به طور معمول آنتی بیوتیک ها، فلزات سنگین و سموم در بافت نرم بیشتر جای می گیرند و از آن جایی که پوست مرغ از بافت چربی بوده و جگر هم بافت نرمی است همچنین مغز سر حیوانات هم از بافت نرمی است، از لحاظ علمی این گونه مواد در این بافت ها رسوب می کنند که پس از رسوب در این مناطق خود به خود میزان آن ها افزایش پیدا کرده و با خوردن این گونه مواد، آنتی بیوتیک ها، سموم یا فلزات سنگین می توانند به بدن انسان منتقل شده و باعث به خطر افتادن سلامت مصرف کننده شود که این مسئله در مورد باقی دام ها مثل گاو، گوسفند و گوساله نیز صدق می کند.
از طرف دیگر، تحقیقات انجام شده در دانشکده دامپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم نشان می دهد معمولا بد بودن شرایط جوی، پایین بودن آگاهی مرغدارها و تراکم فراوان مرغداری ها در برخی مناطق کشور، باعث افزایش مصرف آنتی بیوتیک ها می شود. متاسفانه گاهی برخی آنتی بیوتیک های ممنوع هم در این مرغداری ها استفاده می شوند. به همین دلیل بهتر است مرغ های بسته بندی زیرنظر سازمان دامپزشکی را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید و گوشت مرغ را پیش از مصرف کاملا بپزید. فرایند پختن، می تواند تاحد زیادی باعث از بین رفتن برخی از این آنتی بیوتیک ها شود. نوشیدن آبمیوه های تازه، سالم و طبیعی مانند آب مرکبات با غذاهای گوشتی، هم باعث افزایش جذب آهن این موادغذایی در بدن می شود و هم ارزش تغذیه ای وعده غذایی را بالاتر می برد.

منبع: ihealth

خواص اعجاب انگیز آب زرشک طبیعی

آب زرشک طبیعی خواص بسیار عالی دارد و برای سلامتی مفید است. اما آب زرشک های آماده طبیعی نیستند، پس بهتر است آب زرشک طبیعی را در منزل تهیه کنید و از خواص باور نکردنی آن لذت ببرید.


آب زرشک و خواص شگفت انگیز مصرف آن

یکی از گیاهان دارویی پرمصرف، زرشک است. میوه های قرمز کوچک این گیاه در سفره های بیشتر مردم مورد استفاده قرار می گیرد. اما علاوه بر خواص عالی خود زرشک آب زرشک هم دارای خواص دارویی و مفید بسیاری برای بدن می باشد. میوه زرشک دارای حدود 4% مواد قندی ، 65 اسید مالیک و اسید تارتاریک و مقادیر صمغ می باشد. زرشک گونه های مختلف درد که مهم تر از همه آنها دو نوع است که یکی بنام زرشک بی هسته و دیگری زرشک با هسته (دارای دو هسته) میباشد.

در مطالعات جدید ثابت شده است زرشک به علت داشتن آلکالوئیدی به نام بربرین اثرات آنتی بیوتیکی برای باکتری ها دارد. همچنین سولفات موجود در این گیاه علیه سیستم های توموری قابل استفاده است. شاید به همین دلیل است که بعضی زرشک را عامل ضد تومور یا سرطان می شناسند.

خواص عالی و زیاد آب زرشک ، آب زرشک ، آب زرشک طبیعی

نکاتی برای انتخاب صحیح آب زرشک

استفاده از زرشک و آب زرشک به قدیم الایام می رسد که پزشکان سنتی گذشته به دلیل توصیه خود به اشخاص آن زمان سعی در معالجه بسیاری از امراض داشته اند که انسانها امروزه نیز بی بهره نیستند.

معمولاً هر وقت که بحث از آب زرشک به میان می آید در ذهن افراد بطری های آماده آب زرشک که بر روی برچسب آن نوشته شده آب زرشک طبیعی تداعی می شود، وقتی با دقت به برچسب که باید نشانگر سلامت محصول باشد دقت کنیم متوجه می شویم که محصولی که قرار است مصرف کنیم طبیعی نبوده و حتی حاوی نگهدارنده های شیمیایی که خود آنها برای دستگاه گوارش مضر هستند می باشد. وقتی صحبت از طبیعی بودن محصولی به میان می آید باید خود دست به کار شد و آن را آماده و مصرف کرد.

نکاتی که باید در مورد آب زرشک توجه کرد این است که ابتدا باید زرشک مخصوص آبگیری که ازخانواده زرشک قرمز (زرشک پلویی) است را انتخاب کرد، این نوع زرشک دارای مشخصاتی است مانند جثه ای نسبتاً بزرگتر از زرشک قرمز ، دارای رنگ آلبالویی تیره و حاوی هسته که معمولاً این نوع زرشک به "زرشک سیاه” معروف است، زرشک سیاه را می توان در بسیاری عطاری ها که هم به صورت تازه و خشک ارائه می شود و در تمام فصول سال موجود است را خریداری کرد، در ادامه به خواص درمانی و همچنین طرز تهیه آب زرشک طبیعی اشاره ای خواهیم داشت.

فواید درمانی فوق العاده آب زرشک

خواص درمانی

تقویت سیستم ایمنی بدن

حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین ث

تصفیه کننده خون

تنظیم فشارخون

تنظیم قند خون

پایین آورنده چربی خون

پایین آورنده اوره

شستشوی کبد و کلیه

بهترین دوست کبد و پوست

روشن کننده پوست صورت

بهترین در درمان آفت دهان

مفید در درمان جوش صورت و بدن

بهبود گوارش و کوچک کننده شکم

مفید در درمان سنگ کیسه صفرا

رفع عطش (بهترین برای افرادی که بیش از اندازه به آب احساس نیاز می کنند )

بهترین جایگیزین برای قرص متفورمین

طرز تهیه و روش مصرف آب زرشک

برای تهیه آب زرشک طبیعی از دو روش می توانید استفاده کنید.

روش اول:

مقدار 250 گرم زرشک سیاه را پس از تهیه و پاکسازی با آب سرد به صورت ملایم بشویید. سپس آنرا داخل ظرفی غیر فلزی با 6 تا 8 لیوان آب خیس کرده و پس از مدت 24 ساعت مخلوط را داخل مخلوط کن ریخته هم بزنید.

مخلوط بدست آمده که حاصل خرد شدن کامل زرشک سیاه است را با استفاده از پارچه صاف کرده و به بطری های شیشه ای جهت نگهداری منتقل کنید.

روش دوم:

برای تهیه 4/5 لیتر آب زرشک، یک کیلو گرم زرشک آبگیری خریداری نموده و آن را با آب سرد بشوئید و آبکش نمائید. سپس مقدار آب ذکر شده را بر روی شعله گاز قرار می دهید تا به نقطه جوش برسد و سپس آن را از روی شعله بردارید و زرشک های شسته شده را داخل آن بریزید.

(توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید زرشک را درون آب ریخته و بر روی شعله قرار داد؛ زیرا علاوه بر از بین رفتن خواص زرشک، مزه آن هم به تلخی میزند.)

بعد از آنکه زرشک ها را درون آب جوش ریختید درب قابلمه را گذاشته و پس از سرد شدن درون یخچال بگذارید و تا 24 ساعت صبر کنید.

پس از سپری شدن زمان مورد اشاره؛ آب زرشک غلیظ و گوارای شما آماده است و می بایست پس از صاف کردن آن با آبکش و گرفتن آب تفاله زرشک ها, آن را درون یخچال نگهه دارید و هر زمان که خواستید مقداری از آن را نوش جان کنید.

نکات مهم

برای افرادی که مبتلا به سرفه های خشک هستند مضر است.

بهتر است هر روز صبح ناشتا ترجیحاً قبل از طلوع آفتاب یک لیوان و شب موقع خواب نیز یک لیوان میل نمایید.

طبیعت میوه زرشک سرد و خشک است و در کتاب های قدیمی گفته شده است که زرشک برای کسی که سرفه می کند، مفید نیست. علائم سمی بودن زرشک شامل گیجی، خون دماغ، اسهال، تحریک کلیوی و نفریت است. طبیعت پوست ریشه ی گیاه گرم و خشک است.
منبع : drfarzad

فواید و مضرات سیر برای سلامت بدن

خواص سیر به قدری زیاد است که با خواندن فواید و خواص آن شاید خود را مجبور به استفاده ازآن در هر وعده غذایی و در طول روز بکنید اما در برخی موارد هم باید در مصرف سیر احتیاط کنید.
سیر حاوی چه موادی است؟
به طور خلاصه اما مفید می توان گفت که سیر سرشار از فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین های B2، B1 و B3 است.

فواید و خواص سیر
از سالهای دور تا کنون از سیر برای تصفیه خون استفاده می شده است. سیر حاوی ترکیبات گوگرد است که سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و پتانسیل بالایی در نابودی تومورهای سرطانی دارد.

خوردن سیر مجاری تنفس و خون را پاک می کند و با این کار از شدت و زحمت تنگ نفس کاسته و گاهی موجب درمان آن می شود.

بعضی از انواع سل ریوی را معالجه می کند مخصوصا وقتی که با شیر ممزوج شود، زیرا در این صورت اثر قابل توجهی در کشتن میکرب کوخ دارد (میکرب سل).

سیر پوست بدن را خوش رنگ و گونه را سرخ و روده ها را از عفونتها پاک می کند به خصوص در اطفال، و با این خصوصیت سپری مقابل تیفوئید و دیفتری و مسکن سیاه سرفه و خروسک است.

فواید شگفت انگیز سیر
عفونت های تنفسی را درمان می کند.

برای تسکین دندان درد، سیر خام را روزی چند بار روی لثه و دندان بمالید.

سیر له شده را روی زگیل قرار دهید تا از بین برود.

برای درمان سینوزیت، چند حبه سیر له شده را در کره تفت دهید و با نان میل کنید.

یک حبه سیر را ریز خرد کنید و با کمی آب میل کنید تا نفخ، یبوست و درد معده برطرف شود.

بوی سیر با جویدن کاهو، جعفری یا خوردن شیر، سیب یا عسل رفع می شود. همچنین گذاشتن مقداری چای خشک در دهان و قورت دادن آن.

روزانه مصرف نصف یا یک حبه سیر خام توصیه می شود.

مصرف پماد غلیظ سیر ممکن است موجب تحریکات جلدی و حتی سوختگی های خفیف شود.
فواید و اثرات مثبت خوردن سیر به صورت ناشتا
آنتی بیوتیک طبیعی:
مطالعات نشان داده اند خوردن سیر با شکم خالی به عنوان آنتی بیوتیک قوی عمل می کند. این کار زمانی موثر است که قبل از صبحانه آن را بخورید چون باکتری ها در معرض قرار گرفتن با آن هستند و نمی تواند از خود در برابرقدرت آن دفاع کند.
خوردن سیر برای کنترل فشار خون:
بسیاری از افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند متوجه شده اند که سیر به تسکین برخی از علائم کمک می کند.

خوردن سیر ناشتا مفید برای دل و روده:
به عملکرد مناسب کبد و مثانه کمک می کند و برای مشکلات شکم مانند اسهال موثر است. اشتها و هضم را تحریک و هم چنین به کنترل استرس کمک می کند که از اسید معده جلوگیری می کند و معمولا زمانی ترشح می شود که عصبی می شوید.
خوردن ناشتا سیر برای پاکسازی بدن:
سیر چنانچه در مطلب خواص سیر در سلامت نمناک گفته شد به عنوان یکی از قوی ترین مواد غذایی در نظر گرفته می شود که به تصفیه سموم بدن به عنوان داروی جایگزین کمک می کند. متخصصان این شاخه از داروها اصرار دارند که سیر آنقدر قوی است که می تواند انگل ها و کرم را از بین ببرد و از بیماری هایی مثل تیفوس، دیابت، افسردگی و برخی انواع سرطان جلوگیری کند.
مصرف ناشتا سیر برای تنفس:
سیر در پیش گیری و درمان سل، ذات الریه، زکام، برونشیت مزمن، گرفتگی ریوی، آسم و سیاه سرفه بسیار شگفتی دارد.

مصرف سیر به صورت ناشتا مصرف ناشتا سیر برای هضم و کاهش وزن:
سیر باعث می شود تا مدت زیادی احساس سیری به شخص داده شود . همنین موجب تقویت انرژی و سوزاندن کالری های اضافه می شود .خوردن سیر با کمی لیمو در یک لیوان آب گرم به صورت ناشتا موجب تحریک کاهش وزن می شود . علاوه بر آن خوردن سیر به طور ناشتا موجب تقویت کلی سوخت و ساز و سیستم ایمنی بدن و همچنین موثر برای مشکلات شکم مانند اسهال است.


خوردن سیر ناشتا برای تقویت سیستم ایمنی بدن:
سیر آنتی بیوتیک طبیعی قوی برای هر سنی در نظر گرفته شده است. اول از همه، نسخه ای برای تقویت سیستم ایمنی قوی است . در زمستان، این محصول به کودکان داده می شود تا از آن ها در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت کنند. اگر صبح سیر را با شکم خالی بخورید، خواص دارویی و فواید آن به حداکثر می رسد.


مصرف سیر ناشتا برای درمان بیماریهای عصبی:
سیر برای درمان بیماری های مختلف مفید هستند. وقتی نوبت به مشکلات عصبی می رسد، آن ها یک استثنا نیستند. مطالعات نشان می دهند خوردن سیر با معده خالی درمانی موثر برای افرادی است که از مشکلات عصبی رنج می برند.

خوردن سیر ناشتا برای پاک سازی خون:
زمانی که صحبت از فواید خوردن سیر با شکم خالی می شود افراد نمی توانند ویژگی پاکسازی خون را در نظر نگیرد. اگر عادت به خوردن یک بوته سیر روزانه دارید میزان کلسترول بد در خون کاهش می یابد.


خوردن سیر ناشتا برای کنترل دیابت:
دیابت نوع 2 در حال افزایش و گسترش است به خاطر سبک زندگی بی تحرک و عادات غذایی نادرست . مصرف سیر روی گلوکز خون ناشتا تاثیر می گذارد . در یک مطالعه علمی با مقایسه میانگین گلوکز سرم افراد پس از صرف دو نوع صبحانه، نشان داده شد که گلوکز سرم پس از صرف صبحانه حاوی سیر نسبت به صبحانه معمول کاهش چشمگیری داشته است . بنابراین، استفاده روزانه از سیر تازه در کاهش گلوکز سرم بیماران دیابتی نوع 2 موثر می باشد. علاوه بر این نتایج تحقیقات دیگر نیز ثابت کرده است که قند خون ناشتا در بیماران دیابتی پس از 3 ماه مصرف سیر ، به میزان 5 /49 میلی گرم در دسی لیتر کاهش می یابد.


مصرف سیر ناشتا برای سلامت مغز:
سیر از مغز در برابر آسیب اکسیداتیو که منجر به بیماری های شناختی مانند آلزایمر می شود، محافظت می کند. با این حال ممکن است خود را از چنین بیماری هایی با خوردن سیر دور نگه دارید با این حال سیر می تواند به شما کمک کند با کم حافظگی مبارزه کنید – راهی مطمئن برای افزایش بهره وری در کار.
سیر علاوه بر خواص و فواید بسیار زیادی که برای سلامت بدن دارد برای برخی افراد با شرایط خاص می تواند عوارض و خطراتی هم داشته باشد که باید از خوردن آن پرهیز کنند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ سیر یکی از پایه های ثابت نسخه های درمانی طب سنتی است و خواص فراوانی برای سلامتی دارد اما برای برخی از افراد که شرایط خاصی دارند خوردن سیر به هیچ وجه توصیه نمی شود.

چه کسانی نباید سیر بخورند؟
گاهی اوقات سیرنارس باعث تنفس سخت می‌شود. مصرف سیرنارس می‌تواند تاثیر عکس روی فرد بگذارد. در ادامه به موارد ممنوعیت مصرف آن خواهیم پرداخت. بهتر است بگوییم افرادی با این شرایط گزینۀ مناسبی برای خوردن این سبزی نیستند.

کسانی که فشار خون پایین دارند
اگر فشارخون طبیعی یا پایین دارید بهترین پیشنهاد این است که از خوردن آن پرهیز کنید، چون باعث افت فشار خون می‌شود.

افراد مبتلا به مشکلات کبدی
مصرف سیر تاثیر دارو روی بدن را کاهش می‌دهد. بیشتر داروها مخصوصا داروهای کبد و جلوگیری از بارداری، اگر با این سبزی مصرف شوند تاثیر عکس روی بدن می‌گذارند.

مصرف کنندگان داروی ضد انعقاد
سیر یک ضد انعقاد طبیعی است که بهترین درمان برای گردش خون است به همین دلیل توصیه می‌شود از مصرف آن پرهیز کنید چون موجب خونریزی شدید می‌شود.

کسانی که تپش قلب دارند
اگر بعد از خوردن سیر دچار تپش قلب می‌شوید بهتر است در این مورد احتیاط کنید.

خوردن سیر در دوران بارداری ممنوع
مصرف سیر در دوران بارداری برای درمان به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و حتما باید با مشورت پزشک مصرف شود.

منبع: salamatban

دردناک ترین دردهای جهان را بشناسید + تصاویر

طاقت فرساترین دردهای دنیا کدامند
شاید شما هم یکی از دردناک ترین دردهای جهان را تجربه کرده باشید . هرکدام از ما وقتی دردی به سراغمان می آید گمان میکنیم که بدترین درد دنیا در وجود ماست . احساس درد تجربه ای جهانی است و تمام مردم روی زمین از این نظر یکسان هستند.درد حسی ناخوشایند و تجربه ای احساسی همراه با آسیب بافتی واقعی یا آسیبی به نوعی دیگر از بافت می باشد. درد شایع ترین دلیل مشورت پزشکی است .

دردناک ترین دردهای جهان  ، 10درد وحشتناک دنیا ، دردهای عصبی


طی نظرسنجی که از پزشکان در مورد دردناک ترین بیماری ها صورت گرفت، فهرستی از این بیماری ها ارائه شد.

در این نظرسنجی که از سوی سایت سلامت و مشاوره های پزشکی پریوِنشن (Prevention) صورت گرفت، بیماری های طاقت فرسایی مثل سنگ کلیه شناسایی شده اند. این فهرست به ترتیب از بیماری های ملایم تر شروع شده و به دردناک ترین بیماری ها ختم می شود و شامل موارد زیر است:
10.درد بعد از جراحی
به گفته مدیر سابق انجمن "داروهای ضد درد آمریکا"، نیمی از افرادی که جراحی قفسه سینه را تجربه می کنند، با دردهای طولانی و شدیدی مواجه می شوند. وی در این خصوص می گوید: «بیمارستان ها باید بستری را فراهم کنند تا بیماران با دردهای شدید مواجه نشوند. دردهای شدید باعث بروز مشکلات جدی در بیماران خواهد شد.»
دردناک ترین دردهای جهان ، درد ، وحشتناک ترین دردها
9.سنگ کلیه
این توده های شناخته شده به سرعت در انتهای شکم و نواحی کشاله ران ایجاد درد می کنند. در اغلب موارد دکترها داروهای ضد درد تجویز کرده و نوشیدن مقدار فراوانی از آب را به بیمار توصیه می کنند. در صورت خروج سنگ کلیه از بدن از طریق ادرار، درد بیمار بلافاصله التیام می یابد.
دردناک ترین دردهای جهان ، وحشتناک ترین دردها ، بیماری
8. دردهای مزمن در قسمت های پایین کمر
به گفته یکی از اساتید دانشگاه استنفورد، این عارضه بسیار شایع و دردناک است. وی می گوید: «اغلب افراد در مدت کوتاهی از این بیماری بهبود می یابند، اما مابقی مجبورند این درد شدید را برای مدت طولانی تحمل کنند. گفته می شود اضطراب و شدت درد اولیه در ماندگاری این بیماری دخیل است.
دردناک ترین دردهای جهان ، بیماری ، درد بیماری
7. دردهای جانبی عصبی
این عارضه برای افراد مبتلا به دیابت کاملا شناخته شده است. آسیب وارده به اعصاب انگشتان پا و دست باعث بروز این دردها می شود. یکی از متخصصان مرکز پزشکی NYU در این خصوص می گوید: «اغلب به بنده گفته می شود که درد مرتبط با این عارضه شبیه راه رفتن بر روی تیغ است.» استفاده از دارو و انجام ورزش های سبک برای به جریان در آوردن خون به این بیماران توصیه می شود.
دردناک ترین دردهای جهان ، درد بیماری ، درهای سخت
6. درد سرطان
از میان دردناک ترین بیماری های سرطانی می توان به سرطان لوزالمعده، سرطان گوشت (بافت همبند) و تومور مغز اشاره کرد. برای التیام درد در این موارد، استفاده از داروها و استروئیدها توصیه می شود.
5. بیماری های عصبی که بعد از درمان شینگلز مجدداً ظاهر می شوند
شینگلز نوعی از آبله مرغان است که 10 درصد افراد مبتلا را دچار دردهای شدیدی می کند. بعد از درمان آبله مرغان، ویروس آن ممکن است در عده ای از بیماران در کمون باقی بماند. محل تجمع این ویروس ها مغز و نخاع است.
دردناک ترین دردهای جهان ، درهای سخت ، درد سنگ کلیه
4. درد عصب سه شاخه
بیماری های عفونی و سرطان ها ممکن است باعث ایجاد دردهای شدیدی در عصب سه قلو شوند. این عصب خاص حس های مختلف را از صورت به مغز انتقال می دهد. به گفته یک متخصص در علوم پزشکی، مبتلایان به این درد احساس می کنند صورتشان در حال سوختن است. درد ناشی از آن که بیشتر در سمت راست صورت رخ می دهد، بسیار شدید بوده و در فواصل زمانی چند دقیقه ای تکرار می شود. گفتنی است از داروهای خاصی برای تسکین درد این افراد استفاده می شود.
دردناک ترین دردهای جهان ، درد سنگ کلیه ، 10درد وحشتناک دنیا
3. آماس مثانه بینابینی
تورم مثانه باعث ایجاد چنین دردهای وحشتناکی می شود. در موارد حاد، مبتلایان دچار تکرر ادرار به میزان 60 مرتبه در طول روز می شوند. استفاده از داروهای ضد تورمی و تحریک اعصاب در تسکین درد این بیماران چاره ساز است.
دردناک ترین دردهای جهان ، 10درد وحشتناک دنیا ، دردهای عصبی
2. سندرم درد منطقه ای پیچیده
در این عارضه بدین صورت است که دردهای طاقت فرسایی در دست ها و پاهای فرد در اثر ضربه یا صدمات نه چندان جدی (مثل پیچ خوردگی قوزک پا یا شکستگی دست) حس می شوند. هنوز دلیل اصلی این بیماری که بیشتر در میان زنان شیوع یافته، به طور قطعی مشخص نیست.
دردناک ترین دردهای جهان ، دردهای عصبی ، سردرد
1.سردردهای خوشه ای
این بیماری از میگرن بسیار حادتر است. حملات سردردهای خوشه ای به طور ناگهانی رخ داده و معمولاً در محدوده یکی از چشم ها یا یک طرف صورت درد شدیدی را ایجاد می کند. شاید دلیل انتخاب این بیماری در جایگاه نخست فهرست شدیدترین دردهای جهان آن بوده است که حملات سردرد به مدت یک هفته یا یک ماه درد شدیدی را به بیمار وارد می کند. عده ای آن را "سردردخودکشی" نیز نامیده اند، چرا که عقیده بر آن است افراد مبتلا به این عارضه برای رهایی از دردهای دوره ای آن به خودکشی فکر می کنند.
دلیل اصلی بیماری کماکان نامعلوم است و برای تسکین درد افراد مبتلا که اغلب آقایان هستند، داروهای استروئیدی و بندار شبکه کلسیم پیشنهاد می شود.
منبع : hamechiz95

خوردن برنج شکم رو بزرگ می کنه؟


خوردن برنج شکم و چاقی می اورد؟
برنج و شکم بزرگ می تواند رابطه ای داشته باشند ولی زمانی که مصرف این ماده ی غذایی پرطرفدار در جهان بدون حد و مرز ادامه پیدا کند.مصرف برنج سفید موجب افزایش چربی شکم، ریسک دیابت نوع دوم و سندرم متابولیک می شود. با این وجود، بیشتر ملل آسیایی که برنج فراوانی می خورند، درصد پایین تری از آمار چاقی و بیماری های قلبی و ... را به خود اختصاص می دهند.هرچند مصرف برنج سفید ممکن است خطر دیابت، اضافه وزن و یا سایر مشکلات را بالا ببرد اما سؤال اصلی این است که چقدر برنج می خورید، تغذیه شما شامل چه چیزهای دیگری می شود، و چه اندازه ورزش می کنید .
برنج شکم ، چقدر برنج بخوریم تا چاق نشویم ، برنج و شکم

سلامتی بهره مند شوید .
فرهنگ های آسیایی باستانی قرن هاست که برنج می خورند و قاره آسیا امروزه هم حدوداً 90 درصدبرنج دنیا را مصرف می کند. با این حال، مصرف برنج در سایر قسمت های دنیا مانند آمریکا، اتحادیه اروپا و آفریقا نیز رو به افزایش است. برنج سفید منبع متراکم کربوهیدرات ها بوده و پروتئین و چربی اندکی دارد. برنج سفید را کربوهیدرات تصفیه شده ای می دانند که گلایسمی بالایی دارد یعنی فوراً بعد از خوردن، قندخون را افزایش می دهد .

برنج و شکم یا چربی شکم و اضافه وزن
خوردن غذاهایی مانند برنج سفید یا نان سفید بلافاصله بعد از خوردن، قند خون را افزایش می دهند. وقتی قند خون بالا می رود، انسولین از پانکراس ترشح می شود. وظیفه انسولین گرفتن گلوکز از جریان خون و آوردن آن به درون سلول های بدن به منظور انرژی یا ذخیره است .

اگر از تمرین و ورزشی سخت و خسته کننده برگشته اید که ساعت ها هم طول کشیده، بدن شما اندوخته گلوکز کمی دارد. خوردن غذاهایی با گلیسمی بالا مثل برنج بعد از ورزش می تواند به افزایش ذخیره گلوکز در عضلات که به آن گلیکوژن می گویند، کمک نماید .

برنج شکم ، چقدر برنج بخوریم تا چاق نشویم ، برنج و شکم

رابطه برنج و شکم بزرگ
اگر شما یک بشقاب برنج بخورید و پشت کامپیوتر بنشینید، عضلاتتان محروم از گلوکز نخواهند ماند، بلکه گلوکز وارد سلول های عضله می شوند تا ذخیره گردند و همچنین به عنوان چربی هم انبار می شوند .

خوردن مقادیر زیاد از غذاهای پرکربوهیدرات، ترشح انسولین را افزایش می دهد. انسولین، ذخیره گلوکز و همچنین اندوخته چربی را بیشتر می کند. بنابراین، خوردن غذایی پر از کربوهیدرات های تصفیه شده که ترشح انسولین را افزایش می دهند می تواند ذخیره چربی را هم افزایش دهد .

مطالعه ای که توسط موسسه ملی قلب و ریه انجام شد، تغذیه حدوداً 3000 مرد و زن را بررسی کرده و توزیع چربی آن ها را ارزیابی کرد. محققان دریافتند افرادی که در روز سه وعده یا بیشتر از غلات سبوس دار تغذیه می کنند و کمتر از یک وعده کربوهیدرات تصفیه شده مثل برنج سفید می خورند، چربی شکمشان به اندازه چشمگیری کمتر از آن هایی است که بیشتر از کربوهیدرات های تصفیه شده مصرف می نمایند. به طور کلی، خوردن غلات سبوس دار به جای کربوهیدرات های تصفیه شده توصیه می شود .

برای مثال، خوردن برنج قهوه ای به جای برنج سفید پیشنهاد بسیار خوبی است. پژوهشگران در این مطالعه به این نکته اشاره کردند که جایگزینی کربوهیدرات های تصفیه شده با غلات سبوس دار می تواند به تنظیم وزن و سایر مسائل مربوط به سلامتی کمک کند .

رژیم غذایی آسیایی ها چه تفاوتی دارد؟

اگر برنج سفید ریسک چربی شکم، دیابت نوع دوم و سندرم متابولیک را افزایش می دهد، پس چرا رژیم غذایی آسیایی با این که شامل مقدار چشمگیری برنج سفید نیز هست، این سه خطر را ندارد؟

این رژیم غذایی و سبک زندگی شامل تعادل در تغذیه و دست از خوردن کشیدن به محض احساس سیری هم می شود، نه این که تا خرخره بخورند! یک رژیم آسیایی سنتی پر از میوه جات، سبزی جات، چای سبز و البته همراه با سبک زندگی بسیار فعال می باشد .

بله، یک رژیم غذایی سنتی آسیایی برنج سفید هم دارد، اما سایر فاکتورهای موجود در شیوه زندگی آن ها تأثیر بسیار زیادی روی سلامتشان دارد. از زمانی که ملل آسیایی تمایل به تغذیه غربی پیدا کرده اند، میزان چاقی، بیماری های قلبی و دیابت نوع دوم در آن ها در حال افزایش است .

چقدر برنج بخوریم؟ مقدار مناسب برنج برای بزرگ نشدن شکم چقدر است؟
برنج سفید می تواند بخشی از سبک زندگی سالم باشد، مثل چیزی که در رژیم غذایی سنتی آسیایی می بینیم. با این وجود، مابقی تغذیه شما و نحوه زندگی تان تأثیر بزرگی روی سلامتتان دارد. اگر به یکجانشینی عادت دارید، خوردن میزان زیادی از برنج و سایر کربوهیدرات های تصفیه شده، باعث می شود به بدنتان بیشتر از نیازش کربوهیدرات برسانید. این اتفاق می تواند موجب افزایش ریسک وزن گیری در ناحیه شکمتان شود، احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم را بالا ببرد و حتی مبتلا به سندرم متابولیک شوید .

در کنار یک وعده غذایی سالم که حاوی مقدار متعادلی پروتئین و چربی است، یک ظرف کوچک برنج بخورید، سبک زندگی فعال داشته باشید و زمان نشستن های تان را محدود کنید .

اگر برنج خوردن را دوست دارید و از آن لذت می برید، سعی کنید سایر فرم های آن را امتحان کنید مثل برنج قهوه ای. همچنین خوب است در مورد نوع برنجی که می خورید و سالم بودن منبع آن مطمئن شوید. بعضی از انواع برنج، بیشتر از حد مجاز آرسنیک دارند .

درست مانند سایر گروه های غذایی، به جای این که فقط از یک نوع غله تغذیه کنید، بهتر است از انواع گوناگون و متنوع غلات سبوس دار مصرف نمایید تا از بیشترین فواید آن ها برای سلامتی است.
منبع : http://namakshahr.mihanblog.com/post/35

اگر مي خواهيد بچه شما قد بکشد…

عوامل موثر بر رشد کودکان شامل نژاد، عوامل هورموني،تغذيه،عوامل جسمي و رواني هستند. از ميان اين عوامل ، هورمون ها اهميت ويژه اي دارند. هورمون هاي موثر در رشد، گوناگون هستند: هورمون تيروئيد ،هورمون رشد ، هورمون هاي استروژن ، آندروژن.


به گزارش ندای اصفهان، اين روزها شايعه شده که قد ايرانيان رو به کاهش گذاشته. اين گفته، هر پدر و مادري را به صرافت مي اندازد که مراقب مسائل رشدي فرزند خود باشد و هرگونه عامل ناخواسته و تاثيرگذار که جلوي رشد کودکش را مي گيرد از بين ببرد. در عين حال هميشه پدر و مادرها مي خواهند فرزندانشان قد بلندتري داشته باشند چرا که فکر مي کنند قد بلند نشانه سلامت است ودر ورزش و همين طور زمينه هاي مختلف زندگي به موفقيت بيشتر منجر خواهد شد.براي همين سراغ چند متخصص رفتيم تا ببينيم بچه ها براي داشتن قد مناسب نياز به چه مراقبت هايي دارند.

توصيه به مادران

شير مادر کامل ترين و مهم ترين منبع غذاي کودک در 6 ماه اول است. بعد از (6) ماه مي توانيد به او غذاي مکمل هم بدهيد. تا (3) سالگي کودکتان سعي کنيد (6-5)وعده در روز به او غذا بدهيد و در غذاي او از شير مادر، ميوه ،سبزي هاي زرد ،نارنجي، سبز کدو حلوايي و … طالبي ،خرما ،آلو، زردآلو و … استفاده کنيد.اگر کودکتان به بيماري مبتلا شد،بايد براي جبران رشد به تعويق افتاده اش يک وعده اضافي به او غذا بدهيد.سعي کنيد به کودکتان ابراز علاقه و عشق کنيد ،زيرا بهبود عاطفي عاملي موثر بر رشد جسمي و ذهني است.

هورمون تيروئيد

هورمون تيروئيد تاثيرات خود بر رشد را از دوران جنيني شروع کرده و تا (3) سالگي ادامه ميدهد به دليل اين که اين هورمون نمي تواند از جفت عبور کند، اگر در مراحل جنيني اختلالي در توليد اين هورمون به وجود آيد نوزاد از بدو تولد دچار کم کاري تيروئيدي و در نتيجه عقب ماندگي رشد جسمي و مغزي خواهد شد.امروزه يکي از آزمايش هاي مهم بدو تولد اندازه گيري هورمون تيروئيد است.

هورمون رشد (GH)

هورمون رشد از غده اي در مغز به نام هيپوفير پيشين ترشح مي شود. اين هورمون باعث رشد بيشتر و تقويت استخوان ها خواهد شد و مهم ترين عامل افزايش قد، در دوران رشدي هر فرد است.اگرچه ميزان توليد هورمون رشد در بدن کاملا به مغز وابسته است اما مي توان با روش هايي توليد اين هورمون را در مغز افزايش داد.براي افزايش ترشح هورمون رشد،سعي کنيد کودک تان خواب کافي در طول شبانه روز داشته باشد وعده هاي غذايي کم حجم و متعددتري به فرزندتان بدهيد.زيرا خوردن غذاهايي که داراي قند بالا هستند سبب ترشح انسولين بيشتر شده در نتيجه اين قند تبديل به چربي شده واضافه وزن کودک تان را سبب خواهد شد و در نهايت توليد هورمون رشد در بدن کودک متوقف خواهد شد.

استانداردهاي طبيعي براي قد کودکان

(95)درصد نوزادان کامل قدي بين (55-45) سانتي متر دارند که دريک سال اول زندگي (30-25) سانتي متر افزايش قدي خواهند داشت.در سال دوم ميزان رشد بدن کاهش يافته و حدود (4) سانتي متر در سال است. در سنين قبل از مدرسه هر سال افزايش قد ثابت است و (8-6)سانتي متر در سال است. يعني کودک (3) ساله قدي حدود (91) سانتي متر و کودک (4) ساله قدي حدود (101) سانتي متر خواهد داشت. از (4) سالگي تا شروع سنين بلوغ رشد قدي کودک (7-5)سانتي متر است. در نوجواني رشد قد بسته به جنسيت کودک تغيير مي کند. متوسط افزايش قد در دختران (12-8)ساله (8)سانتي متر و در پسران (14) ساله (10) سانتي متر در سال است. اين تغييرات ابتدا با طويل شدن اندام ها شروع شده و با افزايش طول قطر تنه همراه است. لازم به ذکر است رشد طولي عمومي بين (22-17) سالگي با بسته شدن صفحات رشدي و يکنواخت شدن استخوان ها پايان مي يابد.

دليل اختلالات رشدي

از ديگر اختلالات رشد ، انحراف استخوان ها از زوايه هاي طبيعي مثل انحراف زانوها است که بايد به طورجدي تحت درمان قرار گيرد. عوامل موثر براين بيماري وراثت ،تغذيه نامناسب ،عدم ورود کلسيم کافي به بدن و کمبود ويتامين هايي مانند ويتامين D در سنين رشد است که براي جبران آنها مي توان از لبنيات و آفتاب کافي بهره برد.

بيخود مرا نکشيد

رشد قدي تابع عوامل مختلفي است که وراثت مهم ترين آنهاست. اگر در بررسي هاي عوامل موثر بر رشد ، ساير عوامل به غير از وراثت ،درحال طبيعي قرار داشته باشند، بايد از دست کاري بي مورد مثل داروهاي هورموني خودداري کرد. به خصوص که گاهي افزايش هورمون رشد در دوران بلوغ باعث افزايش قدي بيش از حد معمول مي شود.

کوتاهي قد به خاطر مشکل تغذيه

کوتاهي قد در کشورهاي درحال توسعه به دليل کمبودهاي تغذيه اي به نسبت ديگر کشورها بيشتر مشاهده مي شود.عوامل مختلفي روي قد تاثير مي گذارند از جمله قد ،نژاد و سلامت کلي اجتماع. در سال هاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي سوء تغذيه و کوتاهي قد نسبت به سال هاي ابتدايي انقلاب بهبود قابل توجهي يافته اما هنوز در شرايط مطلوب قرار نگرفته. هر پدر و مادري بايد بداند که فرزندش از لحاظ تغذيه اي ،سلامت و رشد و نمو در چه شرايطي قرار دارد. به والدين توصيه مي شود از مراکز بهداشتي درماني منحني رشدي فرزند خود را بخواهند. البته در کمال تاسف بايد متذکر شد اين مراکز مانند سابق قد و وزن بچه ها را به طور مرتب و دقيق اندازه نمي گيرند که نقش نظارت وزارت بهداشت بر کار اين گونه مراکز بايد پررنگ تر شود. همچنين مراکز بهداشتي بايد به مادران آموزش دهند که براي رسيدن به قد و وزن متناسب کودک، چه ترفندهاي تغذيه اي و بهداشتي را پياده کنند.تعادل در تغذيه کودک بسيار مهم است و از روي همين منحني ها است که مي توان کمبودهاي تغذيه اي کودک را شناخت و اقدامات مکمل را به منظور بهبود تغذيه او انجام داد.

بچه ام چند وجبي باشد سالم است؟

1-وزن
وزن يک نوزاد طبيعي و به موقع دنيا آمده بين (3/5-2/5) کيلوگرم است. شما مي توانيد وزن کودک خود را با فرمول هاي زير مقايسه کنيد و دريابيد که کودکتان رشد طبيعي دارد يا خير.
2(سن شيرخوار به ماه +9) =12 ماهگي -3 ماهگي
8+(2×سن کودک به سال)=6 سالگي -2 سالگي
2/(5-(7×سن کودک به سال))=6 سالگي -12 سالگي
2-قد
قد نوزاد سالم به موقع دنيا آمده حدود (50) سانتي متر است .نوزاد به مرور تا يک سالگي (25) سانتي متر افزايش قد خواهد داشت .براي مقايسه قد کودک خود با استانداردهاي سلامت مي توانيد از فرمول زير کمک بگيريد:
77+(6×سال)=اندازه طبيعي کودک (2 تا12) سال
3-دورسر
دورسر يک نوزاد سالم وبه موقع دنيا آمده حدود (35) سانتي متر است .سپس در سه ماهه اول (6)سانتي متر در سه ماهه دوم (3)سانتي متر و در (6) ماهه دوم (3)سانتي متر به دور سر او اضافه خواهد شد.
بد نيست بدانيد ابعاد کودک دائما در حال رشد است. بنابراين با داشتن اين اطلاعات مختصر مي توان ارزيابي دقيقي از وضعيت سلامت کودک خود داشت. توصيه مي کنيم شما والدين در اولين سال تولد هر ماه فرزندتان را توزين کنيد و به محض اين که احساس کرديد رشد فرزندتان کند شده يا لاغري محسوس را در کودک خود ديديد، حتما به پزشک مراجعه کنيد و توصيه هاي بهداشتي و پزشکي او را مو به مو اجرا کنيد .لازم به يادآوري است که سرعت رشد وزني به مراتب سريع تر از سرعت رشد قد و دور سر است .علاوه بر عوامل فوق الذکر رشد کودک به شدت تحت تاثير عوامل محيطي يعني شرايط اقتصادي، موقعيت جغرافيايي ،نژاد، وضعيت فرهنگي و بهداشتي خانواده مهم است. يعني اگر شما دوقلوهاي همسان داشته باشيد هريک را در شرايط محيطي مختلف بزرگ کنيد ،رشد جسماني و رواني آنها متفاوت است.

منحني رشد مخصوص کودک خود را بکشيد

هدف اصلي از به کاربردن منحني هاي رشد پي بردن به روند رشد کودک است که وزن کودک خود شاخص بسيار گويايي از سوءتغذيه کودک است.مطابقه با استانداردهاي جهاني کودک زير (3) سال بايد هر (2) ماه افزايش وزن نداشته باشد، رشد کودک دچار اختلال شده ،توصيه مي کنيم کودک زير يک سال را هر ماه،کودک (2-1)سال را هر (2) ماه و کودک (3-2) ساله را هر سه ماه وزن کنيد.

«روي» عنصرمسئول سوخت و سازي بدن

به طور کلي مقدار روي موجود در بدن (2/5 -1/5) گرم است که بخش قابل توجهي از اين مقدار در بافت عضلاني، استخوان ها و کبد تجمع يافته و مقداري از آن هم در مو، ناخن و پوست است.د رکشور ما کمبود روي شايع است و ديده شده کودکاني که کوتاهي قد تغذيه اي داشته اند با مکمل روي رشد بهتري کرده اند.
منابع روي: به طور کلي منابع غذايي که حاوي پروتئين هستند منبع خوبي از روي هم هستند.جگر و انواع گوشت قرمز، گوشت سفيد هم روي دارد اما نه به اندازه گوشت قرمز، تخم مرغ، لوبيا، عدس ،غلات سبوس دار، لبنيات، مغزهاي گردو، بادام ،فندق و… سعي کنيد بيشتر از منابع حيواني استفاده کنيد زيرا جذب روي از منابع حيواني به مراتب ساده تر از منابع گياهي است .شير مادر هم شامل مقادير قابل توجهي روي است که قابليت جذب بالايي هم دارد.

رشد با افزايش طو ل استخوان

افرادي که مراقبت کودک را برعهده دارند بايد آشنايي دقيقي با الگوهاي رشد طبيعي داشته باشند تا هرگونه انحراف از اين الگوها را به سرعت شناسايي و تحت کنترل قرار دهند. دراين رابطه منحني هاي رشدي که روي کارت هاي بهداشتي مراکز بهداشت رسم مي شوند کمک چشمگيري به والدين کودک مي کنند. رشد طولي کودکان از طريق افزايش طول استخوان هاست که به وسيله صفحات رشد استخواني صورت مي گيرد. عملکرد اين صفحات رشد،تحت تاثير تغذيه و هورمون هاي متعددي از جمله هورمون رشد، هورمون جنسي، هورمون تيروئيد و انسولين است.علاوه بر اين هورمون هاي متعدد،آسيب هاي موضعي مثل شکستگي ها، عفونت هاي استخواني ، ضربه هاي کوچک و مداوم هم مي تواند تاثيرات به سزايي بر رشد استخوان ها داشته باشد.

منبع: nedaesfahan

داروی پگاژن چیست؟

پگاژن نام تجاری داروی پگفیلگراستیم است. هر سرنگ از پیش پر شده در ابزار دارورسان خودکار (فیزیوجکت) و سرنگ از پیش پر شده ساده پگاژن، حاوی 6 میلی گرم پگفیلگراستیم در 0.6 میلی لیتر است و در بسته بندی های مقوایی تک عددی به همراه برگه راهنمای بیمار عرضه می گردد.

داروی پگاژن برای چه مواردی استفاده می شود؟
پگاژن برای کاهش احتمال عفونت، در بیمارانی که شیمی درمانی سرکوب کننده مغز استخوان می گیرند و ریسک ابتلا به تب نوتروپنی در آنها بالا می باشد استفاده می گردد.

چه زمانی داروی پگاژن نباید مصرف شود؟
در صورت حساسیت به پگفیلگراستیم، فیلگراستیم یا سایر اجزای تشکیل دهنده فرمولاسیون، داروی پگاژن نباید مصرف شود.

احتیاطات و نکات حائز اهمیت در استفاده از پگاژن چیست؟
پگاژن باید تنها در روزی که پزشک مقرر کرده است تزریق گردد و بهتر است تا 24 ساعت بعد از تجویز داروهای شیمی درمانی از مصرف پگفیلگراستیم خودداری شود.
دوز ثابت 6 میلی گرم نباید در نوزادان، کودکان و نوجوانان با وزن زیر 45 کیلوگرم استفاده شود. برای این گروه تنظیم دوز براساس وزن بدن صورت می گیرد. بنابراین نباید از سرنگ از پیش پر شده در فیزیوجکت برای افراد با وزن زیر 45 کیلوگرم استفاده کرد.
به هیچ عنوان از داروی تاریخ گذشته استفاده نگردد. در صورت مشاهده تغییر رنگ، ذره یا کدورت از مصرف فراورده خودداری نمایید. دارو دور از دید و دسترس اطفال نگهداری شود.
توصیه می شود که هنگام استفاده از فراورده، نام و شماره سری ساخت محصول به منظور حفظ سوابق سری های ساخت استفاده شده، ثبت شود.

مصرف همزمان داروی پگاژن با کدام داروها تداخل دارد؟
در صورت مصرف سایر داروها، مکمل ها و فرآورده های گیاهی با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.

چه مقدار داروی پگاژن باید مصرف شود؟
مقدار مصرف هر دارو را پزشک معین می نماید اما مقدار مصرف معمول دارو به شرح زیر است:
داروی پگاژن در افراد بالای 45 کیلوگرم، یک بار دوز 6 میلی گرم ۲۴ تا 72 ساعت بعد از هر دوره شیمی درمانی، و در کودکان دوز 100 میکروگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بعد از هر دوره شیمی درمانی به صورت زیر جلدی تجویز می شود.

آیا مصرف داروی پگاژن در دوران بارداری و شیردهی مجاز است؟
چنانچه در دوران بارداری یا شیردهی هستید، پیش از مصرف داروی پگاژن با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

در صورت فراموش نمودن يك يا چند نوبت از مصرف دارو چه بايد كرد؟
اگر یک دوز دارو فراموش شود، بلافاصله بعد از یادآوري می‌بایست تزریق گردد. مگر اینکه نزدیک دوره بعدي دارو باشد که در این صورت باید تزریق طبق برنامه قبلي ادامه داده شود. پزشک خود را از فراموش شدن دوز مطلع نمایید.

در صورت مصرف بيش از مقدار توصيه شده دارو چه اقدامي انجام شود؟
از مصرف دوز اضافي دارو باید اجتناب گردد و در صورت مصرف دوز اضافي به صورت تصادفي، با پزشک یا داروساز خود براي توصیه‌هاي بیشتر تماس حاصل فرمایید.

داروی پگاژن چه عوارضی دارد؟
هر دارو به موازات اثرات درمانی ممکن است باعث بروز بعضی عوارض ناخواسته نیز شود. اگرچه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود.

در صورت بروز عوارض زیر با داروساز یا پزشک خود مشورت نمائید:

عوارض جانبی این دارو شامل درد استخوانی و بدن درد است.

در صورت بروز علائم ناخوشایند دیگر که احتمال می دهید ناشی از مصرف دارو باشد، داروساز یا پزشک خود را مطلع سازید.

شرایط نگهداری داروی پگاژن چگونه است؟

داروی پگاژن باید در دمای 2 تا 8 درجه سانتیگراد) در یخچال (نگهداری و از یخ زدگی محافظت شود.
در صورت یخ زدگی، فقط یک بار می توان دارو را با قرار دادن در یخچال یخ زدایی و مورد استفاده قرار داد.
اگر دارو بیش از یکبار یخ زده است، باید دور انداخته شود.
دارو در جعبه اصلی و دور از نور نگهداری شود و از تکان دادن دارو اجتناب شود.
از مصرف دارو هایی که بیش از 48 ساعت در دمای اتاق مانده اند، خودداری شود.
در جای امن و دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

منبع: cinnagen

میوه ای برای رفع تشنگی و کاهش دمای بدن


تمر هندی (Tamarindus indica) درختی گرم سیری از تیرهٔ پروانه داران و زیرخانوادهٔ ارغوانیان است.
به گزارش روزپلاس؛ خاستگاه این گیاه مناطق استوایی قارهٔ آفریقا است. میوهٔ این درخت به صورت لوبیایی درشت و قهوه ای و ترش مزه و مملو از قند است. تمر هندی در بین ساکنان ماداگاسکار درختی مقدس و پادشاه درختان به شمارمی رود .


تمر هندی درختی است بلند و مرتفع که اول در هندوستان و آفریقای شمالی رشد داشته است ولی امروزه به دلیل موردهای استفاده زیاد در اغلب مناطق گرم هم کشت میشود . درخت تمبر هندی بسیار اهسته رشد میکند و عمر زیادی دارد.

این گیاه بعنوان گیاه بی نیاز از پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری بدن، مخصوصا غلات و همچنین کربوهیدرات برای انرژی و مواد معدنی مانند پتاسیم، فسفر، کلسیم، ویتامین C، ویتامین A و آهن در صنعت دارویی و غذایی جایگاه ویژه ای پیدا نموده است .

ویتامین های موجود در تمر هندی
– منیزیم
– پتاسیم
– آهن
– کلسیم
– فسفر
– ویتامین b1( تیامین)
– ویتامین b2
– ویتامین b3( نیاسین)

به غیر از موراد بالا، ماده های مقوی دیگری زیرا ویتامین c، ویتامین k، ویتامین b6، فولات، ویتامین ب ۵، مس و سلنیوم در این میوه موجود است .

برخی از برترین فواید تمبر هندی، کاهش وزن، مراقبت در برابر سرطان و افزایش سلامت دستگاه گوارش هستند. تمر هندی با داشتن ویتامین هایی مثل ویتامین ث؛ آنتی اکسیدان هایی مثل کاروتن؛ و مواد معدنی مثل منیزیم و پتاسیم، معدنی از مواد مقوی است.

در طب قدیم ایران تمر هندی دارای طبع سرد و خشک شناخته شده و معتقد بودند خوردن تمر هندی سبب پائین امدن تب شده و به هضم غذا کمک میکند . همچنین ، تمر هندی خنک کننده بدن بوده و برای برطرف کردن تشنگی هم موثر است.

تمر هندی فشار خون را کاهش میدهد و رقیق کننده خون است

این گیاه دارای خواص ضد درد، ضد باکتریایی و ضد ویروسی است و برای نابود کردن انگل ها و کرم های بدن مفید است.در بررسی های فیتو شیمیایی نشان داده شده است که حضور بسیاری از ترکیبات فعال مثل ترکیبات فنلی همچنین اسید های چرب ضروری مثل آلفا لینولنیک اسید و لینولئیک اسید در دانه، ریشه و حتی برگ این درخت به علت خواص درمانی بالینی که دارد مورد توجه است.

برخی از بهترین خواص تمر هندی ، کاهش وزن، مراقبت در برابر سرطان و افزایش سلامت گوارشی هستند. این میوه خمیر مانند با داشتن ویتامین هایی مثل ویتامین ث؛ آنتی اکسیدان هایی مثل کاروتن؛ و مواد معدنی مثل منیزیم و پتاسیم، معدنی از مواد مقوی است.

ایسکمی مغزی، با تولید رادیکال های ازاد اکسیژن و نیتروژن، باعث تشدید اسیب سلولی میشود . تمر هندی از طریق کاهش حجم سکته مغزی و نقص های نورولوژیک اثر حفاظتی در برابر ایسکمی مغزی اعمال کرده و باعث ایجاد پدیده تحمل به ایسکمی میشود .

احتملا این اثر حفاظتی به واسطه حضور ترکیبات آنتی اکسیدانی مثل ویتامین C و فنلی موجود در شیره تمر هندی است که باعث کاهش رادیکال های ازاد تولید شده حین ایسکمی مغزی میشود .

نکته پایانی

تنها نگرانی که در خصوص استفاده تمر هندی موجود است این است که این میوه، فشار خون را کاهش میدهد و رقیق کننده خون است. در صورت استفاده این میوه و بعد وقوع حادثه ای که منجر به خون ریزی شود، بند آوردن خون ریزی کار سختی است. همچنین درصورتی که آسپرین یا داروهای رقیق کننده ٔ خون استفاده می کنید، از استفاده بیش از حد تمر هندی جلوگیری کنید.


منبع: roozplus

علائم بیماری قند و راههای کاهش آن

دیابت یا بیماری قندی یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است، در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم می شود و بنابراین انسولین تولیدی نمی تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.

نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکار های مختلف است. دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک، تخریب سلول های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می شود و در نوع دو، مقاومت پیش رونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود، در دیابت نوع دو مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.

انواع دیابت

دیابت نوع یک که دیابت وابسته به انسولین یا دیابت دوران کودکی نامیده می شود. این نوع دیابت با تولید انسولین ناکافی در بدن مشخص می شود و کنترل آن با تزریق روزانه انسولین امکان پذیر است. علائم دیابت نوع یک، شامل دفع بیش از حد ادرار، تشنگی و پرنوشی، گرسنگی دائمی و پرخوری، کاهش وزن، تغییرات بینایی و خستگی است. این علائم ممکن است به طور ناگهانی رخ دهد .


نشانه های دیابت نوع 1 در بدن

  1. گرسنگی شدید و افزایش اشتها
  2. تشنگی شدید ، خشکی دهان و ادرار پی در پی
  3. بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پا
  4. کاهش وزن غیرعادی، خستگی و بی حالی
  5. مشکلات پوستی از قبیل خشکی پوست، عفونت های قارچی و باکتریایی که بر اساس گزارشات میزان آن در دخترها شایع تر از پسرهاست.
  6. تاری دیداز دست دادن هوشیاری

دیابت نوع دو که به آن دیابت غیر وابسته به انسولین یا دیابت بزرگسال گفته می شود. این نوع دیابت حاصل استفاده غیرموثر بدن از انسولین است. دیابت نوع دو 90 درصد از مبتلایان به دیابت در سراسر جهان را شامل می شود و تا حد زیادی نتیجه اضافه وزن و چاقی و عدم فعالیت بدنی است .

باید توجه کرد که علائم دیابت نوع دو شبیه دیابت نوع یک است، اما اغلب خفیف تر و کمرنگ ترند. به همین دلیل این بیماری ممکن است چند سال پس از شروع تشخیص داده شود. یعنی زمانی که عوارض آن به وجود آمده است .


نشانه های دیابت نوع دوم

نشانه های دیابت نوع دوم در بدن تقریبا مشابه علائم دیابت نوع اول است که اصلی ترین آنها شامل:

  1. بی حسی یا سوزش دست و پا
  2. تشنگی و پرنوشی
  3. خستگی زیاد غیر قابل توجیه
  4. پُرادراری
  5. عفونت مکرر لثه، پوست و مثانه
  6. تاری دید
  7. زودرنجی و تحریک پذیری
  8. عدم بهبودی زخم ها

متاسفانه دیابت بیماری مزمنی است و به آرامی پیش می رود .اما باید بدانید در بعضی موارد دیابت نوع 2 هیچ علامتی ندارد. در این گونه موارد افراد مبتلا ماه ها یا حتی سال ها بدون این که از بیماری خود مطلع باشند به زندگی ادامه می دهند.


بیماران دیابتی چه بخورند؟

  • نان های سبوس دار
  • سیب زمینی کباب شده
  • آردهای سبوس دار مانند آرد گندم
  • غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای
  • ذرت، پف فیل یا محصولات تهیه شده از ذرت
  • آب معدنی، آب جو سبک، چای تلخ، قهوه سیاه یا با شیر کم چرب و بدون شکر.سبزیجات تازه، خام یا کمی بخار پز شده، کباب یا گریل شده.سبزیجات یخ زده، کمی بخارپز شده.
  • سبزیجات کنسروی کم نمک
  • کاهو، سبزیجات سبز، اسفناج
  • شیر کم چرب
  • ماست کم چرب
  • پنیر کم چرب، خامه کم چرب
  • میوه ساده یا کنسروی
  • مربای کم قند یا بدون قند
  • آب میوه، 100درصد طبیعی
  • سس مایونز کم چرب
  • سس سالاد کم چرب
  • پف فیل بدون چربی
  • گوشت خورشتی یا کباب شده
  • قسمت های کم چرب گوشت
  • پنیرهای کم چرب
  • مرغ یا بوقلمون بدون پوست
  • ماهی بخار پز شده یا کبابی
  • لوبیا، تخم مرغ و مغز میوه


گیاهان موثر بر کاهش قند خون

سیاه گیله

اثر ضددیابت یک بار مصرف عصاره این گیاه که اثری مشابه انسولین دارد، تا چند هفته در بدن باقی می ماند. به علاوه این گیاه دارویی در پیشگیری از عوارض بلندمدت دیابت مانند عوارض قلبی- عروقی، عصبی، کلیوی و چشمی تا حدی موثر است. عصاره آن به مقدار80 تا 160 میلی گرم 3 بار در روز برای بیماران مبتلا به دیابت توصیه می شود


خار مریم

گیاه خارمریم موجب افزایش حساسیت سلول ها به انسولین و کاهش قندخون می شود. ماده موثر آن سیلی مارین نام دارد که تجویز آن به مقدار 200 میلی گرم 3 بار در روز موجب کاهش مختصر قندخون ناشتا و هموگلوبین HbA1C و چربی های خون می شود.


شنبلیله

15 تا 50 گرم پودر دانه شنبلیله خیسانده در آب موجب کاهش قندخون ناشتا و بعد از غذا می شود. پودر دانه شنبلیله علاوه بر کاهش مختصر قندخون باعث کاهش چربی های خون نیز می شود.


هندوانه ابوجهل

مقدار 100 میلی گرم 3 بار در روز ماده موثر هندوانه ابوجهل به مدت 2 ماه در بیماران دیابتی نوع دوم، موجب کاهش مختصر میزان هموگلوبین HbA1C و قندخون ناشتا می شود.


چای سبز

مصرف روزانه 5/1 گرم پودر چای سبز خشک موجب کاهش مختصر قندخون در بیماران دیابتی می شود. مقدار توصیه شده برای بیماران دیابتی مصرف 2 فنجان چای دم کرده در روز است.


دم کرده گزنه

گزنه در طب سنتی ایران به عنوان یک داروی کاهنده گلوکز خون معرفی شده است. عصاره برگ گزنه می تواند یک نقش حفاظتی در برابر افزایش میزان قندخون و تخریب سلول های پانکراس داشته باشد.


منبع : salamatane

خواص عنبر نسا را چیست و چگونه باید آن را مصرف کرد؟

با شنیدن این اسم پرطمطراق، انسان ناخودآگاه، یک داروی خوش رنگ و بو را در ذهن خود مجسم می کند؛ اما در واقع، عنبر نسارا، پشگل الاغ ماده(به گویش محلی ماچه الاغ) است.


در کتب داروسازی طب قدیم، خواص دارویی انواع مدفوع و ادرار انسان و حیوانات مختلف شرح داده شده است. جالب آنجاست که این آثار درمانی به طور مکرر تجربه شده است و در بسیاری موارد گره گشای درمان بیماری هایی بوده اند که در حالت عادی درمان آنها بسیار سخت است. برای مثال با مراجعه به یادداشت های مرحوم فقید، دکتر عبدالله احمدیه-که خدایش رحمت کناد- موارد متعددی را می توان یافت که دردهای شدید مفصلی و روماتیسمی را با ضماد سرگین گاو درمان نموده اند.

البته در کتب طبی قدیم، حتی آثار استفاده خوراکی! از این داروها هم ذکر شده است اما از آنجا که استفاده خوراکی آنها در فقه ما حرام شمرده شده است – به استثنای ادرار شتر که با رعایت شرایط و از نظر بعضی فقها، قابل شرب است – ترجیح می دهم از این موارد عبور کنم و به سایر خواص عنبر نسارا بپردازم.

۱- دود دادن عنبر نسارا در محیط های بسته مثل فضای خانه، مانند اسفند اثر میکروب کشی قوی دارد و انجام گاهگاهی این کار به ویژه در فصول سرد، تاثیر قابل توجهی در کاهش موارد بروز بیماری هایی مثل سرماخوردگی دارد؛ به ویژه اگر یکی از اعضای خانواده سرما خورده باشد می توان با این کار از افزایش بار ویروس در فضای محل زندگی کاست.

عنبر نسارا برای درمان سردرد

۲- استنشاق دود عنبر نسارا یکی از راه های مناسب برای درمان سینوزیت های مزمن و حاد و سرماخوردگی است. این کار در درمان سردردهای کهنه نیز موثر است. برای این کار، عنبرنسارا را در یک اسفند دود کن ریخته روی شعله کم قرار داده دود متصاعد شده را استنشاق کنید.

۳- گرفتن مواضعی از بدن که دچار خارش است روی دود عنبر نسارا، یکی از روش های بسیار موثر در کاهش انواع خارش هاست. همچنین این کار، برای درمان تاول ها و زخم های ترشح دار نیز اثر مناسبی دارد. این روش یکی از بهترین روش های درمانی اگزما هم هست. همچنین این کار تاثیر بسیار خوبی در ترمیم سریع انواع زخم ها به ویژه زخم های سوختگی دارد.

۴- ضماد کردن مخلوط عنبر نسارا و سرکه روی پیشانی در درمان خون دماغ مفید است.

۵- به روش های ذیل می توان از عنبر نسارا برای کمک به درمان صرع استفاده کرد:

۵-۱- استنشاق عصاره خشک آن با سرکه.

۵-۲- استفاده از آب عنبر نسارای تازه به عنوان قطره بینی.

۶- پاشیدن پودر عنبر نسارای خشک بر روی انواع زخم های تازه، علاوه بر کمک به بهبودی آنها، خونریزی آنها را نیز متوقّف می کند.

7- دود دادن عنبرنسارا براي كاهش خونريزي و كوتاه كردن دوره عادت ماهیانه بانوان و درمان عفونت هاي واژينال مفید است. روش استفاده به این شرح است:

براي اين كار 2 الي 3 عدد عنبر نسا را همراه با خاكشي و اسپند، روي كمي ذغال انداخته و گلدان سفالي كه ته آن سوراخ داشته باشد را روي آن برگردانيد، كه در اين صورت مانند دودكش مي شود، لباس زير خود را درآورده و دامن بلندي بپوشيد و به حالت نيم خيز روي آن بایستيد. البته این کار بدون خاکشی و اسپند هم موثر است. اگر هم حوصله ندارید می توانید بدون این تشریفات خاص درمان را انجام دهید. برای این کار کمی عنبرنسارا را روی اسفنددودکن روی شعله کم قرار داده بگذارید دودش به واژن بخورد.

اين كار را 2 روز قبل از زمان پريود، 2 روز در زمان پريود و 2 روز بعد از پريود انجام دهيد.

8- به همان شیوه فوق الذّکر، دود عنبرنسارا در درمان و و کاهش عوارض بواسیر هم بسیار موثر است.

منبع: salamatban

1